Saturday, January 22, 2011

Riau - Tanah Melayu di bumi Indonesia

Mungkin ramai yg tidak tahu di sebelah Sumatera Indonesia sana terdapat wilayah yg mana penduduknya begitu bangga dilahirkan sebagai keturunan Melayu. Berbeza dgn rakyat Indonesia lain yg majoriri besar adalah berketurunan Jawa,Sunda,Madura dan sebagainya etnik Melayu adalah golongan minoriti. Namun masyarakat Melayu menjadi majoriti di beberapa wilayah seperti Jambi,Sumatera selatan(Palembang),Kalimantan Barat,Bangka Belitung, Riau dan Kepri.

Namun, di banyak2 wilayah, di Riaulah penduduknya begitu kuat jati diri Melayu malah lebih kental dari masyarakat Melayu di Malaysia. Melayu Riau begitu menjaga adat dan budaya Melayu dan banyak mengadakan program kebudayaan Melayu serta menerapkan senibina Melayu pada setiap bangunan yg terdapat Riau. Riau mendapat jolokan Bumi Melayu Lancang Kuning.


Menurut sejarah selepas kejatuhan Melaka kepada Portugis, warisan pemerintahan berpindah ke Johor dan Riau sehingga terbentuknya kerajaan Riau Johor Pahang Lingga. Di Riau, bahasa Melayu disusun dengan kemas oleh tokoh-tokoh bahasa di sana sehingga terbentuklah bahasa Melayu yang standard yg kini digunakan secara rasmi di Malaysia, Brunei, Singapura malah dijadikan sebagai bahasa Indonesia. Di sini juga lahirnya karya2 berbentuk pantun, puisi, syair dan pujangga2 terkenal. Empayar Riau Johor Pahang Lingga berpecah apabila British menakluk Tanah Melayu dan Sumatera ditakluk oleh Belanda. Namun sehingga hari ini masyarakat Melayu Riau masih mengganggap mereka sebagai warisan pemerintahan Melaka dan begitu mengagumi keperwiraan Hang Tuah.
Rakyat Riau hari ini sentiasa berpegang kepada pujanngga ini:
Tuah sakti hamba Negeri, esa hilang dua terbilang, patah tumbuh hilang berganti, tak Melayu hilang di bumi.

Riau di zaman moden

Wilayah Riau pernah menjadi antara wilayah termundur di Indonesia. Namun, sangat membanggakan apabila Riau pada hari ini menjadi antara wilayah paling pesat membangun di Indonesia. Kepesatan pembangunan di Riau bermula apabila Riau mendapat taraf otonomi dan dan masyarakat Melayu tempatan mula memimpin sendiri negeri mereka. Ibu negeri Riau iaitu kota Pekanbaru begitu pesat membangun kesan dari pemerintahan yg cekap dan berpandangan jauh.
kawasan pentadbiran kota Pekanbaru

Pekanbaru yg cantik di malam hari

Di Pekanbaru mahupun di daerah2 lain, senibina Melayu sintiasa diterapkan tidak kita kpd rumah2 tradisional, kedai2 malah hinggalah kpd bangunan moden seperti hotel, bangunan kerajaan, universiti, hospital dan sebagainya.
Serpekara lagi, sikap anti Malaysia hampir tidak pernah wujud di sini. Masyarakat Riau memang benar2 menganggap Malaysia sebagai saudara terdekat. Banyak syarikat dari Malaysia melabur di wilayah ini dan ramai juga penduduk Riau yg melawat Malaysia khusunya Melaka saban tahun.

Jembatan Tengku Agung Sultanah Latifah - Kota Siak Sri Inderapura
Balai adat Melayu Riau
*semua ambar gdiambil dari skyscrapperciy forum




7 comments:

  1. Abg ipar aku orang riau. Dan aku berbangga dengan mentaliti orang riau berbanding indonesian yang lain..

    ReplyDelete
  2. Mmg betul...dan kdg2 mentaliti mereka lg bagus dr Orang Malaysia gak

    ReplyDelete
  3. owh..tak sangka kat indonesia ade bangga menjadi melayu kan..:)

    ReplyDelete
  4. haah...mereka sgt bangga dgn jati diri Melayu yg begitu tinggi

    ReplyDelete
  5. best gak riau ni eh..adk ak blaja kt cni..patot dy hepi je..ktorg ingt dy trcmpk kt pdlmn ke hehe..bole la mlwt neh hehe

    ReplyDelete
  6. dia blaja kt belah mane? Riau tu besar gak...

    ReplyDelete
  7. kalau nak tau lg banyak pasal Riau buka link ni http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1218247 & http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1205249

    dila nk melawat adik kat riau ke? nak ikut.........huhu

    ReplyDelete