Monday, December 3, 2012

Part 6 - Jalan-jalan di Pekanbaru, Riau


Dua hari terakhir dihabiskan dengan jalan-jalan di Pekanbaru. Walaupun Pekanbaru bukan kota pelancongan, tapi seronok gak berjalan-jalan di Pekanbaru ni. Kotanya macam Ipoh dan Kuantan sikit tetapi  di sekitar pusat kotanya memang cantik. Pagi tu dihabiskan dengan melawat mall-mall dan keja makan je...haha.

bangunan di sebelah kanan sekali ialah Menara Dang Merdu (Bank Riau) dengan design khas ala-ala ketupat
pusat kota Pekanbaru
dalam mall Ciputra 
view sebahagian Pekanbaru
Muzium Sang Nila Utama, di belakangnya ialah Galeri Melaka. melawat luar je, tak masukdalam pun. 

Di vanhollano square Pekanbaru. Vanhollano ialah kedai roti dan coffee yang hanya ada di Pekanbaru je. Roti2, kopi dan pizza di sini sangat sedap ok. lagi sedap dari Jco dan starbucks..hehe. Selain itu, ada banyak juga makanan lain dari makanan local sampai la ke western. Tempatnya pun sangat best, satu bangunan 4 tingkat kedai ni je.

Vanhollano Square



Masjid Agung An Nur

Seterusnya petang tu melawat Masjid Agung An Nur yang yang terletak di tengah pusat kota Pekanbaru. Tak lengkap ke Pekanbaru kalau tak melawat sini. Majid Agung An Nur ni ialah masjid utama di Riau yang sangat luas dan cantik. Halamannya juga sangatlah luas sehingga menjadi tempat beriadah masyarakat di Pekanbaru pada waktu-waktu petang. Masjid ni juga adalah salah satu landmark utama Pekanbaru.



tempat riadah di halaman Masjid An Nur

Masjid Agung An Nur di waktu senja

Aktiviti malam tu pula ialah karaoke. Pusat-pusat karaoke di Pekanbaru ni memang grand-grand. Ada sesetengahnya ialah milik penyanyi Inul dan Rossa





12 comments:

  1. Dah sampai kota Padang, tak singgah di Bukittinggi ke...

    ReplyDelete
  2. I like Pekan Baru. Was there before. Pekan Baru nie one of the Indonesia cleanest Province. Sangat bersih. Tak ke Pekan Seni Riau dan Makam anakanda Sultan Mahmud Mangkat Dijulang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, Pekanbaru dan Riau memang bersih dan cantik. Masa datang sebelum ni dah pernah ke bandar seni riau tu. Masa tu sempat naik menara lancang kuning dan perpustakaan Riau yg besar gedabak tu

      Delete
  3. Masjid Agung An Nur macam masjid putrajaya jer, kaler jer lain sikit kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye, rasanya masjid ni memang direka jadi ala-ala Putrajaya...

      Delete
  4. Best jugak nih...mcm nak pegi jgklah tempat nih...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Terimakasih sudah berkunjung ke Kota Pekanbaru.

    ReplyDelete
  7. Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Sri Rahayu asal Surakarta, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhid SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalanan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL, alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhid SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhid SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda

    ReplyDelete