Monday, December 3, 2012

Part 5 - Bukittinggi, Sumatera Barat

Dari Padang kami bertolak ke destinasi terakhir iaitu Bukittinggi. Kalau masa datang sebelum ni melalui Danau Singkarak, tapi kali ni melalui tempat lain pula iaitu Lembah Anai. Lembah Anai ni terkenal dengan air terjunnya yg terletak betul-betul terletak di tepi jalan. Dalam perjalan singgah sarapan di restoran Sate Mak Sukur yang terletak di Padang Panjang. Sarapan pagi ni ialah sate Padang yg kuahnya berwarna kuning berbeza dengan sate yg biasa kita makan.

pemandangan semasa dalam perjalanan
Sate Padang Mak Sukur
Padang Panjang 

Tiba di Bukittinggi

Bukittinggi ni terkenal sebagai kota wisata dan membeli belah dengan suhunya yg dingin dan terletak di atas bukit. Waktu kami sampai di Bukittinggi ni ialah betul-betul tengah hari. Lansung tak sejuk seperti yg selalu dengar sebelum ni. Baru jalan sikit dah berpeluh-peluh. Dengar kata tempat ni dulu memang sejuk cuma sejak akhir-akhir ni je dah makin kurang sejuk...Rasanya Pekanbaru pun lagi sejuk dari sini...haha. 

Tak lama pun kitorang kat Bukittinggi ni. Shopping pun sekadar cenderamata je. Tengok barang2 kat sini tak la murah mana. Tapi di sini memang banyak la jual pakaian-pakaian yg berkualiti termasuk tudung dan kain telekung. Rasanya sesuai untuk orang2 yg kaki shopping terutamanya perempuan.

Bukittinggi
kereta-kereta kuda yang menghiasi pemandangan Bukittingi.
Jam Gadang - landmark utama Bukittinggi
window shopping je
Dah puas pusing-pusing, kami ke Taman Panorama yang terletak dalam kota Bukittinggi. Tarikan tempat ni ialah dapat melihat keindahan pemadangan Ngarai Sianok. Selain itu, di sini juga ada lubang Jepun dulunya adalah tempat persembunyian tentera Jepun masa perang dunia dulu.



Ngarai Sianok dan Lubang Jepun

bertolak pulang

4 comments:

  1. gune Hotel TOYOTA ke Bg Fezol?

    ReplyDelete
  2. ye lah...best betul tidur di hotel tu..betul-betul terkesan trip kali ni =)

    ReplyDelete

  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  4. Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Sri Rahayu asal Surakarta, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhid SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalanan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL, alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhid SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhid SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda

    ReplyDelete