Monday, December 5, 2011

Bangkinang, Kampar, Riau - bumi serambi Mekah


Esoknya kitorang bergerak ke kota Bangkinang yang terletak di Kampar, Riau. Niat asal nak pegi Siak Sri Inderapura, tapi disebabkan masalah bekalan minyak di sana, maka kami pegi Bangkinang yg lebih dekat. Orang Malaysia kalau pergi ke Riau memang selalunya akan melawat kota Siak Sri Inderapura.

Kota Bangkinang terkenal dengan jolokan bumi serambi Mekah bagi wilayah Riau. Di sini terdapat banyak masjid dan sebuah masjid besar dan penduduknya memang kuat pegangan agama. Masyarakat keturunan suku Kampar yg banyak di negeri Pahang dan Perak di Malaysia semangnya dipercayai berasal dari sini.

Islamic centre - Masjid besar milik pemerintah Kampar + madrasah



Minum dulu di sekitar masjid di kota Bangkinang....penat diorang bawa aku ke tempat ni..sampai demam2..Terima kasih banyak ye =)



Seterusnya, kami melawat di kawasan2 kampung di Kabupaten (daerah) kampar ni. Rumah-rumah di sini hampir sama dengan rumah-rumah yg terdapat di kampung2 di Malaysia.

sebijik macam rumah-rumah kat Malaysia
rumah tradisional Melayu Kampar...kalau perasan, di perak pun ada gak  rumah yg atapnya nak sama  macam ni

Berhampiran dengan pusat kota bangkinang, terdapat sebuah kawasan pentadbiran yg dikenali sebagai Bukit Candika. Hampir semua kompleks dan pejabat pemerintah Kampar terletak di sini termasuk sebuah stadium
PON (Pekan Olahraga Nasional). Bangunan-bangunan di sini semuanya mempunyai design Melayu kampar dan moden...





Dah lewat petang tu kitorang pun balik ke Pekanbaru

politeknik Kampar yg terletak di jalan antara kampar ke pekanbaru




7 comments:

  1. Timaseh...kampung yg indah dan masih menjaga adat budaya =)

    ReplyDelete
  2. yer betul sampai ke sini masih menjaga adat2 kami

    http://www.daydeck86.com/search/label/Bangkinang

    ReplyDelete
  3. In addtional....keturunan disini byk jgk di selangor..hihihi..

    ReplyDelete
  4. yup, betul. kat selangor pun banyak gak

    ReplyDelete
  5. assalaamu`alaikum warahmatullah
    kami bercadang nak pergi ke Pekanbaru pada 13.12 dan pulang pada 15.12. Adakah sempat kami nak pergi ziarah Bangkinang selain melawat Balai Adat Melayu Riau, Masjid Agung An-Nur, Anjung Seni Idrus Tintin, Labersa Waterpark, Menara Lancang Kuning dan Perpustakaan Soeman HS di Pekanbaru. Adakah bas ke Bangkinang dan berapa jam perjalanan ?
    sekian terima kasih. wassalaamu`alaikum warahmatullah

    ReplyDelete
  6. Biasanya pelancong mysia klu ke riau lebih suka melawat siak sri inderapur bebanding bangkinang. Di siak ad istana bersejarah dan yg plng popular ialah jambatan siak yg mana atasnya ad restoran tergantung dan teater. Di riau rasanya elok cari supir yg blh bawa ke mana2 seebab agak susah nk bergerak kalau naik bas.





    ReplyDelete