Friday, November 23, 2012

part 2 - menuju ke Sumatera Barat (Sumbar)

Esoknya awal-awal pagi kitorang dah besiap untuk bertolak ke Sumatera Barat. Sebelum masuk ke Sumatera Barat akan melalui kabupaten (daerah) Kampar selepas saja keluar dari sempadan Pekanbaru. Dalam perjalanan kami sempat melaui Stadion Utama Riau di Panam, Pekanbaru yg dikatakan merupakan stadium kedua terbesar di Indonesia selepas Gelora Bung Karno di Jakarta.

Stadion Utama Riau
Tak lama lepas tu kami memasuki kabupaten (daerah) Kampar dan singgah di satu kedai yg menjual makanan-makanan serta kuih-muih khas kabupaten Kampar. Semua makanan yg dijual di sini sama dengan kuih-kuih Malaysia. Antaranya ialah kuih talam, tepung pelita dan lopek (lepat), kerepek, kuih putu dan sebagainya. Rasanya pun betul-betul sama...haha.
kedai ibu Emi dan rumah makan Danau Raya

Air Tiris, Kampar
Kota Bangkinang, Kampar

Tiba di provinsi Sumbar (Sumatera Barat)

Akhir sekali sehinggalah terjumpanya sebuah pintu gerbang besar dengan rekaan khas bercirikan Minangkabau menandakan kami sudah sampai di sempadan antara provinsi Riau dan provinsi Sumatera Barat (Sumbar).

Masuk je di Sumatera Barat, kami singgah sebentar di Jambatan Kelok Sembilan iaitu sebuah Jambatan flyover yang begitu tinggi menggantikan jalan lama yg curam dan berpusing-pusing. Ramai orang yg berhenti mengambil gambar di sini.










10 comments:

  1. Wah dah siap jambatan di kelok sembilan tu. Sebelum siap, jalannya berselekoh tajam seakan masuk ke dalam jurang dan kemudian naik semula di penghujungnya.

    Tak singgah makan di kelok tujuh?

    ReplyDelete
  2. jambatan kelok 9 ni yg siap dulu ialah di bahagian yg tinggi ni....yg belah bawah tak siap lagi tapi dah tak tajam macam dulu...

    tak lama lepas tu kami singgah makan kalau tak silap tempat tu kelok tujuh

    ReplyDelete
  3. ada apa dekat jambatan kilok tu sampai orang sanggup berhenti ambik gambar?

    ReplyDelete
  4. jambatan tu sangat-sangatlah tinggi...view kat situ pun boleh tahan. Yg pastinya ni lah kali pertama tgk jambatan yg tinggi macam tu

    ReplyDelete
  5. lame menyepi. bejalan sakan rupanya! belum penah sampai lagikkk ke sini.

    ReplyDelete
  6. sblm ni menyepi sbb agak sibuk dan xde mood nk menaip...skrg ni baru balik, mood berkobar...haha

    ReplyDelete
  7. apa kesah bang??? gambar tak nampak,,

    ReplyDelete
  8. ntah la bang...tiba-tiba je gambar2 dlm blog ni semua hilang...

    ReplyDelete
  9. Cobe abg cek dulu picasaweb.google.com. Jangan" file photo ini blog dihapus semua, makenya tak muncul di blog..

    ReplyDelete
  10. Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Sri Rahayu asal Surakarta, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhid SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalanan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL, alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhid SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhid SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda

    ReplyDelete