Wednesday, November 2, 2011

Perjalanan ke Jakarta

Kira pukul 11.30 pagi kami bertolak ke Jakarta dari Rumah Mode melalui jalan highway. Walaupun di atas highway, tapi kereta kat sini semua begerak tak lebih 100km sejam. Beza sangat dengan di Malaysia, mau-mau tak kurang 150km/j. Highway diorang lebih kurang la dengan highway di Malaysia.

Di sepanjang highway terdapat banyak R&R (di sini dipanggil rumah istirahat) dan jarak antara setiap dekat-dekat je. Yg tak tahan, setiap satu highway dah macam tempat shopping. Ada banyak restoran, F&B siap dengan outlet2 dan macam2 kedai. Ada sesetengah R&R siap dengan masjid...boleh R&R Malaysia kalah jauh la. Dalam perjalanan kami singgah di salah satu R&R untuk makan tengah hari.



Jarak antara Bandung dgn Jakarta sebenarnya taklah jauh sangat tapi disebabkan kereta kat sini semua bawa perlahan, jadi agak bejam gak la baru sampai di Jakarta. Sampai je jalan tengah jam dan ianya memang perkara biasa di sini. Kira-kira 4 jam gak la nak sampai ke pusat kota Jakarta dari Bandung....





 

Secara umumnya kota Jakarta sangat besar dan dipenuhi bangunan yg modern, glassy dan cantik2 walaupun tak sepadat KL...di banyak kawasan, Jakarta kelihatan lebih moden dari KL...cuma sayang, jalan-jalan di sana sentiasa sesak disebabkan sistem pengangkutan yg kurang memuaskan...lagi satu perasan di KL lebih  ramai orang berjalan kaki dan menggunakan pengangkutan awam berbanding di Jakarta.




1 comment: